kiatokmoster.blogg.se

Mitt liv!

Österrike med omnejd

Kategori: Allmänt

DAG 1:
5.30 blev det avfärd med Lindbergs från Hallsberg. Så här i starten är vädergudarna med oss, soligt och fint, och siktet inställt mot Berlins utkanter. Ett litet snabb-stopp vid Laganland, tyvärr var vi där för tidigt och älgshoppen öppnade först en timme senare. Sen full fart mot Helsingborg! Småslummer i bussen över till Helsingör. Planeringen att komma fram till Gedser redan 13.30 sprack p.g.a. vägarbeten och vi gjorde istället ett strandhugg på Sjaelland. Kaffe, cig och kärringprat innan färden fortsatte. Prins Frederik tog oss över till Rostock, och sen slummer i bussen fram till Oranienburg där en 3-rätters på Hotel an Der Havel väntade på oss.

DAG 2:
Tog mig en snabbfrukost för att sen få en liten promenadtur inkl. fotografering. Sen ut på vägarna igen med näsan pekandes mot Österrike. Stopp Ett blev fin-mellis i form av en chokladcookie och Irish Cream. Timmar på vägen och sen kisse-stopp, och hur i helsike spolar man? Och hur funkar handtvätten? Efter mycket tryckande på olika ställen så kom jag ut från toan och kunde käka min korv med bröd. Fortsatt timmar på vägen och nu börjar det kännas i vänstra skinkan. Vilken tur då att Feldkirch och Central Löwen Hotel var runt hörnet. Ett medeltida pytteställe med ett medelmåttigt hotell som var obemannat under natten! Buffémiddagen var sådär, men Feldkirch är full av fotoobjekt så maten är inget jag gråter över. Tog en liten runda innan sänggåendet och känner att här kommer jag att trivas.

DAG 3:
Upp tidigt för frukost för att sen ta mig en morgonpromenad, fotografering och inköp av bagels för en hel vecka. Mainau vid Bodensjön nästa, fyra timmar i Lennart Bernadottes blomsterparadis. Inte riktigt rätt säsong, men jag är ändå supernöjd...blommor, fjärilar, träskulpturer, slottet, Bodensjön + en massa andra synintryck, och lägg sen till strålande väder och inte för mycket turister...kan det bli bättre!?! Schweitz fick vi bara studera genom bussfönstret, men blev istället skjutsade upp till borgen Schattenburg (Feldkirch). Magnifikt! Och 30 minuter efter ingång på hotellet så öppnade sig himlen. Frikadeller, torsk och apfelstrudel och magen är mätt och belåten. I säng tidigt...

DAG 4:
...och upp tidigt för frukost och ett regnigt Feldkirch. Och regnade fortsatte det att göra! Schweitz och Chur var också blött, men det regnade inte in i Bernina-Expressen, och lite kaffe och två nötkaks-praliner för nästan hundra spänn lös upp tillvaron. Långtunnel och grått när vi åkte in och strålande solsken när vi åkte ur den. Vilken upplevelse denna tågtur blev, vilken natur!!! Fyra timmar senare klev vi av i Tirano, Italien och där hade vi enbart 1½ timme på oss. De andra gick och käkade, men sådant strunt hade inte jag tid med utan gick runt och njöt och shoppade lite. Avslutade med en äkta italiensk pistageglass, och den var verkligen äkta! Först på slutet kom det stora regndroppar, men då var vi ändå på väg därifrån, nu med buss. Och när vi ändå var igång så tog vi kyla och snöande också! 2 253 meters höjd som högst och nu vet jag vad verklig lock för öronen är, inte obehagligt för det var riktigt skönt att höra bara lite dovt avlägset minus en massa struntljud. Efter en lyckad dag rullade vi in i ett regnigt Feldkirch för middag på hotellet...kyckling, stekt potatis och kompotter med vaniljkesella!

DAG 5:
Chans till sovmorgon, men vaknade tidigt. Bagelfrukost på rummet och sen ut på en foto-runda. Molnigt, men solen ville så gärna titta fram. Tillbaka en kortis till hotellet innan jag tog en mathandlar-runda, avstjälpning på hotellet och sen ut igen och fick lite mer motion i benen, och med värkande fötter fick det bli på Feldkirch-vis...siesta! Efter lite vilande och strålande solsken så kan man ju bara inte ligga inne och slöa, så ut igen med en bok och uppletande av en parkbänk vid Ill, som rinner igenom lilleputtstaden. Kom i samspråk med en fransk-tysktalande dam och nu är det jag som lär mig tyska!!! Har haft en njutningsfull dag på egen hand för att sen stråla samman med resten av sällskapet för den sista middagen på hotellet: kycklinggryta, god fisk av något slag, potatis och äppelkaka med vaniljsås.

DAG 6:
Piggelin inatt och sov bara två timmar och sen upp för frukost. Några timmar senare rullade vi in i Vaduz i furstendömet Liechtenstein (20 min från Feldkirch) där vi inledde med ett besök på Postmuséet, och sen upptäckte jag massor av Bad Ragartz-konst i de centrala delarna...klick, klick, klick! Kostymnissarnas paradis, irriterande asiatiska turister, dåligt utbud för oss glassälskare, skyhöga priser, solsken och gudomligt underbart! Två timmar senare hägrade hotellet och lite vila innan vinprovningen i Rössle Park. Är det meningen att man ska bli full på vinprovningar? Jag blev lite för lullig, men med två timmars sömn i ryggen är det kanske inte så konstigt. Två vita viner, två röda och en rosé, och trots att jag inte är någon större älskare av vin så blev det i alla fall en trevlig upplevelse denna min första vinprovning. Sen blev det till att göra sig iordning inför avslutningsmiddagen uppe i "bergen" i grannstaden Dornbirn. Kabin-liften upp och sen blev det en 3-rätters á la lyxkänsla med värsta underbara utsikten. Denna dag var riktigt intensiv och jag var helt slut när jag kom "hem" igen. Tvärslocknade!!!

DAG 7:
Frukost och sen avfärd mot Hannover. Första kaffe- & kissestoppet blev efter två timmar innan vi rullade iväg igen genom Bayern med min mastodontbok "Stalingrad" som även den börjar närma sig slutet, inte bara denna resa alltså. Korvstopp...bussrullande...kaffestopp...och sen till Hannover och Leonardo Hotel. Som vanligt tog jag mig en promenadrunda i närområdet och både förfärades och fascinerades av alla sopor som låg precis överallt. Som tur var i påsar, men ändå...Buffémiddag! Och vilken buffé!!! Här snackar jag delikat mat, men tyvärr var personalen mindre bra då de praktiskt taget slet bort tallrikarna innan man ens hade hunnit svälja. Själv satt jag med en sparrissoppa till förrätt och åt i lugn och ro OCH lade ner skeden då och då...vips var tjejen där och tänkte ta min soppskål. Både irriterande och stressande! Blev sittandes någon timme efteråt vi fem tjejer vid vårat bord och tog det sista umgänges-pratet. Avslut med skumbad i mitt underbara rum! Ensam ;)

DAG 8:
Vaknade, gick upp och drog ifrån rumsgardinerna och hade världens underbaraste syn framför mig. Grönska, skog och hjortdjur mitt framför ögonen. Sista frukosten och sista utespringet i långtbortistan. Tog mig en snabbis i Tiergarten och stötte på hjortarna, men vildsvinens inhängnad hittade jag inte...tid för letande fanns tyvärr inte. Sätessittning och shopping på Fleggard innan färjeöverfarten Puttgarden till Danmarks Lolland. Känns tråkigt att veckan redan är slut, det har varit ett helt underbart resesällskap och lite tårar i ögonen hos flera av oss när vi skildes. Reseledaren sa att han aldrig tidigare har varit med om en sådan sammansvetsad grupp. Hade han inte vetat bättre så hade han trott att vi alla kände varandra sen tidigare. Sista delen av resan blev som den började. Ungefär!

Foton från Oranienburg, Mainau, Bernina-Expressen, Tirano, Feldkirch, Liechtenstein, vinprovningen, Dornbirn och Hannover.