kiatokmoster.blogg.se

Island 2017

Kategori: Allmänt

Arlanda - Reykjavik Hotel Natura, Middag på hotellet

7.50 intog jag enda bordsplatsen i bussen, och farväl till ett soligt Hallsberg, hej då till Taxi-pappi och tjenare till Lasses Resor. Mördar-Anders och jag är äntligen på väg. Urban bakom ratten och Patrik som reseledare. In i Eskilstuna för att hämta upp de sista resenärerna, och fick ha-begär. Måste ta en dagsutflykt dit någon gång.

Ytterligare en solo-resenär med, "skålade" in bekantskapen på flyget, en flygtur på en timme som tog tre timmar. Två timmars tidsskillnad och fick två timmar extra.

En bumpig landning på Keflaviks flygplats, och sen snabbt till Reykjavik...trodde vi. S:s väska dök aldrig upp på bandet, och efter en evighetsväntan anmäldes resväskan försvunnen. Visade sig att den hade blivit kvar på Arlanda då de hade upptäckt ett avlångt föremål i väskan. Den tar vägen förbi Köpenhamn, men skulle dyka upp på Island dagen därpå.

Guidning av Elin Konradsdottir på bussen, men var trött i hjärnan och orkade inte ta in det hon sa. Njöt av det karga landskapet istället. Och framme vid Hotel Natura installerade vi oss. Inte mycket till rum, minibaren tom, men kommer att sova gott här.

Ner för middag, en 2-rätters som bestod av Anksallad och Havskatt. Ingen större smaksensation, men det fyllde min mage tillsammans med inhemskt öl. Prat vid det runda bordet innan vi tog en kvällspromenad jag, S och M.

3 h rundtur i Reykjavik m. guide, Fritid, Middag

Sov gott och vaknade upp till strålande solsken och -5 grader. Frukostbuffén föll mig i smaken, inte överdådig, men heller inte underdådig.

Guidad stadsrundtur, mot Gamla hamnen och City! Åh, ah, wow, titta, mmm, oh, och sen en lösspring som tog slut alldeles för snabbt, men vi har ju några dagar på oss med start i eftermiddag.

Pärlan nästa, kupolutkikstornet...Och vilka vyer :D Skönt att få något annat att fokusera på än min extrema framskallevärk. För mig har Island blivit en väldig känslomässig vacker upplevelse. Hur nördig är man inte när man sitter med tårar i ögonen över naturen!?!

Hembygdsgården. 45 minuter runt denna lilla by som ligger i utkanten av Rökviken och är ett hopplock av delar av Reykjavik från början av 1900-talet. Verkligen sevärt!

Harpa och kissepaus, och lämnar denna konserthall för utforskning av city till fots. M drog på valsafari, S och jag gav oss ut på jakt efter Berlin-muren, kom lite på villovägar, men fick till slut in rätt färdriktning. Promenerat, fotat, promenerat, fotat, njutit av stan och en vegetarisk burgare. Lite snabbmat då vi inte hittade något annat...Som tur var! Supergott!!! När vi blivit mätta så började matställena ploppa upp som svampar ur jorden. Fortsatt gående med skrikande fötter, vilka så småningom tog mig tillbaka till hotellet.

Vila innan middagen på hotellet som denna kväll bestod av Fläskfilé och choklad-fondant. Sen fick det bli en tidig kväll då mitt knä värkte efter att jag hade slagit i det inne i bussen. Varit ute och gått i nästan fyra timmar, fått aparmar av en för tung kasse, och massor av frisk luft och solsken...Bra dag :D

Utflyktsdag; Kerids vulkankrater - Gullfoss, Europas största vattenfall, Stora Geysir sprutar hett vatten 30 m upp, Tingvellir & världens äldsta parlament grundat år 930, Lunch & middag ingår

Från solsken till snö, och jag intog frukost innan dagen startades upp på riktigt. Uppehåll med snöandet när det bar iväg 08.30

Nackproblem höger sida, björkskog, Kerö, kratrar, stugor utspridda lite här och där, små gulliga islandshästar, Skalholt kyrka, och här blev vi lössläppta. Likaså efter fortsatt färd till Geysir-området där det blev sprutande gejsrar och isländsk choklad.

Gullfoss, och på vägen dit såg S en älg :D Nja, det var nog en häst! Vattenfall och ett mäktigt sådant även om den inte var extremt stor, men helheten med omgivningens natur gjorde allt :D Mat i form av Lammbuljongsoppa och till dessert blev det kaffe och chokladkaka. Mums! Blev också lite tid till shopping i form av lavasalt och lava-kex :D

Nötte asfalt och Elin var over the rainbow och ute snöade det. Och jag somnade, vaknade när Elin hade kommit ner på jorden igen. Laugarvatn och Fontana Spa, och 38-40-gradigt bad med lite snöflingor i luften. Det här var beroendeframkallande underbart, och mitt knä mådde bättre av värmen. Och så avslut med frukt-öl och hett rågbröd direkt från kokande sand till våra munnar. Med en stor klick smör på. Kärlek!

Vi avslutade med Thingvellir innan hemfärd, ett Thingvellir som finns med på UNESCO:s världsarvslista, denna rumpskåra som delar den Amerikanska och Euroasiska plattan. Vi tog en snabbsväng ut i regnet innan jag shoppade kaneltvål för 150 spänn.

Lite vila på rummet innan hotellmiddagen som denna kväll bestod av Stekt kyckling, potatis och champinjonsås, och Morotskaka till dessert. Och jag längtade bara till sängen. Trött, så trött!!!

Alftaneshalvön och Bessastadir kyrka + Presidentpalatset, sjön Klelfarvatn där ångstrålar & svavelånga stiger upp ur marken, (Blå Lagunen avstängd) Badanläggningen Fontana m. geotermalbad och havet intill, ev. en lektion i matlagning i marken, Middag

Tidig frukost och sen chill med Mördar-Anders fram till dagens utflykt med start 09.00...Mot Alftaneshalvön! En hel del "öststatsområden" på väg ut ur stan, prut(t)gåsar och Bessastadir Kyrka.

Lavafält, vikingastäder, blåfjäll, äkta isländska vägar och inälvorna höll på att skaka sönder. Klelfarvatn, Seltún-promenad, månlandskap...bubblande vatten, stank, lera blandat med friskt gott vatten och underbara vyer.

Bussfärd, mossbevuxen lavasten, blött i luften, havshästar = albatrossar som ser ut som måsar, men dessa fick vi aldrig syn på. Guidad busstur runt i fiskeby och stopp vid en mack, hungrig men hittade inget jag ville ha. Trötta hus på väg mot Blå Lagunen som var stängt då det förbereds inför bygge av lyxhotell. Låter som det håller på att växa sönder sig :(

Tillbaka i Reykjavik hoppade jag och S av i centrum för shopping, och då det inte var några problem att göra av med pengar i detta dyra land så försvann ytterligare nästan en tusenlapp. Men då åt vi också, vi satsade på veganskt och efter mycket letande hittade vi Kaffí Vinyl. Mysigt ställe med supergod mat! Och historien upprepar sig ibland, jag åt för sent och var mätt till middagen som idag bestod av Grillad lax och potatis + Skyr Tiramisu. Mmm! Och direkt efter maten grabbade jag och S våra kameror och intog City-delen igen. Reykjavikskvällen var full av glada ute-springare, mat- och ölställena fulla och musik strömmande ut både här och där. Reykjavik har verkligen puls :D Hem till hotellet kom jag trött och med värkande fötter men nöjd :D

Utflykt; Sagacirkeln med en historisk resa, vattenfall m.m., Lunch + middag

Tidig frukost, vaknade som vanligt supertidigt, men så ljusnade det redan vid 5-tiden...Och mörknade vid 22-tiden. Rapport från bussen 08.00: lågtryck på ingående. Och åkte förbi en kycklingfabrik med olyckliga kyckligar. Det finns ju hur mycket natur som helst så de borde kunna sprätta runt i frihet. Och här någonstans försvann vi in i en 6 km lång tunnel. Öppnade upp ögonen lite och njöt av storslagen natur mellan slummern.

Borgarfjord, och Borgarnes och dit tar man sig på Islands näst längsta bro, och här tittade även solen fram. Tog shopping och toabesök på The Settlement Center innan jag gick ut för att fota. Tog en tur nere vid fjorden då det började friska i, vandrade uppåt och höll på att blåsa bort. Sen blev det en promenadtur i grupp med suveräna Elin.

Och busshjulen de ska rulla mot gästgivargården Fossatún, Rock´n Troll och Steinar (www.fossatun.is). Regnet jagade oss men vi var några steg före! Startade upp med Trollvandring och njöt av små troll-vattenfall med drag i innan vi njöt av Plockfisk och till efterrätt lite Kärlekseskapader. Enkelt och gott i mysig rock´n roll-miljö hos producenten Steinar, och med Van Morrison i högtalarna. Och därifrån gick jag med en trippel-cd med isländsk Steinar-producerad musik :D

Mot Snorri Sturlassons gård, kyrka, vaske-pöl...och, det kom visst snö tidigt denna sommar :D Och som om jag skulle behöva flera böcker, men är tokkär i Lunne-fåglar så...Hoppas en dag få uppleva dessa IRL.

Hraufoss (?), ut i snöovädret för chans till liten busig fors, och vilken natur, skulle vilja uppleva detta en regn- och snöfri dag. Sen vidare till den varma källan Deildartunguhver där vi hälsades välkommen av en gammal hund som antagligen hade hoppats på lite godsaker. Där var det en snabbvisit, men jag hann gå in i ångan.

Hemfärd, och uti vår hage där växa blåbär...Vi har en sjungande guide :) Lite vila innan den sista middagen som bestod av Gravad lax till förrätt och gris? häst? nöt till huvudrätt. Inget för mig då köttet var segt och blodigt, men drack mig mätt på ölet Borg, och en Ginger Birch i baren sen. En isländsk drink för 220 spänn blir en bra avslutning, och jag ska aldrig mer klaga över svenska priser.

Flyger från Keflavik

Dags att lämna tillbaks de två timmarna. Telefonväckning 03.00, men var redan vaken efter cirka tre timmars sömn. En frukostpåse fråm Icelander Hotels väntade: croissant, två minigodismuffins och ett litet äpple. Sen fick vi gratis av kaffesorterna i automaten...ja, det kanske också kan kallas frukost.

Avresa 04.20 till Keflaviks Flygplats och jag blev av med linsvätskan + den svindyra blåbärsjuicen jag hade glömt att dricka upp. Juicen spelade väl ingen större roll, men linsvätskan...Och på flyget fick vi "samma" platser som på ditresan, jag i mitten i mittendelen. Jag vill ju sitta och titta ut! Men en skön och behaglig färd hem, och på Arlanda var vi igenom på nolltid. Nästa!

Resan som helhet var en fin upplevelse även om jag hade behövt några dagar till. Och kanelbullar och penismuséum får jag lägga i en kappsäck ifall jag kommer till Island igen. Likaså valsafaris och Puffins!

• Isländare kan kaffe
  • Island har priser
  • Jag hade Reykjaviks lilla flygplats utanför mitt fönster, men såg inga vippare som Donald Duck och Victoria Silvstedt
  • Virrhjärnan var igång, hamnade vid fel middagsgrupp, till slut satt jag helt ensam vid ett stort bord och hörde någon säga: "Det har visst tillkommit en ny i sällskapet!"...Ooops, I did it again :D
  • Insåg att jag var kriminell då jag visst hade plockat med mig en guidebok som kostade 1400 ISK (ca 150:-). Men varför ställa en liten bok med pyttetext på priset bland gratismaterial!?!
  • Inget bad i poolen på hotellet för mig, man var tvungen att betala
  • Två kändisar från Hollands-trippen var med på denna resa
  • Islänningarna ska vara lite hårda och kyliga innan man kommer dem inpå livet. Nä, snarare glada, hjälpsamma och öppna :D
  • Tack reseledare Patrik, guiden Elin, Islandsbusschaffisen Snorri och svenskchaffisen Urban