kiatokmoster.blogg.se

Mitt liv!

Berlin, spioneri & nöjesfält

Kategori: Allmänt

TORSDAG (Hallsberg-Berlin, Park Inn by Radisson Berlin Alexanderplatz)

Upp 3.30 för att en timme senare kliva in i pappi-taxin, ytterligare en timme senare vinka hej då till parentisarna och vinka hej till Lindbergs, Chaffis-Kent, Kjell Reseledare och gammal idrottande reservofficer och mina medresenärer inklusive S.

Ljungby-stopp med luft och vatten = 46 spänn :O Och här någonstans övergick regnet till solsken till regn till solsken till regn och sen blev det Mölletofta-punktering som var något annat, men Kjell Reseledare och nya föraren Chaffis-Arne kan man alltid lita på och det bar snart iväg igen...Helsingborg, Helsingör, non-stop Danmark till Gedser. Och Danmark utanför fönstret blev ännu underbarare med en plastmugg Baileys i kroppen (knoppen).

Överfarten till Rostock blev guppig, vi blev riktigt rund under fötterna och i magen skvalpade Fritz. Och så gick vi vilse på färjan då vi skulle upp men vi skulle ner då bussen stod högst upp. Kanske inte konstigt om man blir förvirrad! Och förvirrad var jag vid Calles, sprang runt som en yr höna, men kom till slut ut och in i bussen. Och då jag är på jakt efter en riktig öst-tysk av hankön så styr min kosa mot Berlin.

Berlin by Night och jag höll på att bli av med rumsnyckeln innan jag ens hade satt min fot på hotellet.Givetvis åkte kameran upp för att plåta just hotellet och jag la ifrån mig nyckel-kortet, PUFF och så tog vinden tag i kortet som flög iväg och landade på en gatubrunn med galler. Iiiih!!! En hårsmån ifrån att ha åkt ner i brunnen alltså! Väl inne på hotellet, som kändes opersonligt, hamnade jag på Våning 33. En underbar utsikt som fick kompensera det trista lilla tråkiga rummet. Och detta betalade jag extra för som solo-resenär :(

Nästa steg i livet blev att inta baren och sörpla grön öl-slisk. Den var inte stark, men efter en lång resedag med för få timmars sömn och ingen mat i magen så gick den direkt upp i hjärnan.

FREDAG DEN 13 (Berlin, fri tid)

Sovit gott? Både och! Den gröna öl-slisken drog mig till toan tre gånger, och kuddarna gav mig smått nackspärr, men annars så...Och när jag tittade ut med värkande nacke och såg en stad som aldrig verkade ta slut så...Varför bry sig om struntsaker när hela Berlin väntade på oss :D Men först måste man tanka energi och blev helt nöjd med frukostbuffén och den mysiga sittningen med speglar i taket och kaffetermosar på bordet. Och ute sken solen!

Okej! Nu är det så här, varför bryta gamla traditioner!?! Vilse i pannkakan :O Men, fick en massa fina bilder från gator jag aldrig har satt min fot på tidigare. Och sen till hotellet och lämpade av färgat öl-slisk och passade samtidigt på att pudra näsan. Och med knorrande mage så...

...rundade vi hörnet och intog en enklare lunch innan vi gav oss ut på jakt efter Field Station Berlin Teufelsberg, fick vägbeskrivning från turist-infon, och tjejen skickade oss lite åt skogen, men mack-tjejen skickade oss tillbaks och efter en promenad utanför stan kom vi till Grunewald. Och gick vilse! Upp för trätrappan som höll på att ta livet av oss (men fin utsikt), ner för trätrappan för att sen börja vår skogsvandring. Och efter ett långt gående var vi framme...NSA Spy Station :D Och här gick våra kameror varma, detta spioncenter ( = se info längst ner) har ett gäng hemlösa (?) förvandlat till värsta konstutställningen på hög nivå :D Vi gick och vi plåtade, vi gick och vi plåtade och sen trevade vi i mörker för att gå in i dimman högst upp i kupolen.

På väg därifrån var jag tvungen att hoppa in bland buskarna där ett strå killade mig i rumpan och bara att hoppas att ingen Berlin-fästning följde med mig hem. Och med trötta ben och värk i rygg och höfter (promenerat 4,5 h i 14 km och tagit 26.000 steg) blev det en halvtimmes vila i mitt lilla rum innan vi gav oss ut efter mat som slutade med att vi gick och handlade nattamat och tog med upp på våra rum, alldeles för trötta för att springa och leta vego och jazzklubbar. Och kvinnor kan, pantertanter kan, nu har vi åkt pendeltåg och buss för allra första gången (i alla fall jag) i denna mega-stad!

LÖRDAG (Berlin, fri tid)

Planering av dagen...check! Frukost...check! Ut på spring och hamnade i området Nikolaiviertel, wow vad fotoobjekt, men vi hittade inte det vi sökte...KORVMOJJEN. Men jag hittade Berlinska praliner så jag ska väl inte klaga <3

En kort hotellpaus och sen bar det iväg ner i underjorden för färd till Potsdamer-delen, njöt av spegelbyggnaderna och strosade runt i lite eftertanke bland Förintelsemonumentet innan apostlahästarna tog oss tillbaks till Park Inn via Brandenburger Tor och över Spree. En kort kissepaus...

...och sen dags för Spreepark, det övergivna DDR-nöjesfältet i Plänterwald. Och efter mycket om och men och ett byte inklusive en sur biljettant (hon var antagligen hungrig då vi störde henne i sitt ätande) så var vi återigen på väg ut i Berlin-skogen, och när vi frågade lite efter vägen fick vi veta att det inte var mycket aktivitet på det nöjesfältet. Men vad gjorde väl det när vi hade skelettet av gårdagen framför oss :D

Tillbaks igen tog vi oss också, och med värkande ben, rygg och höfter gav vi oss på jakt efter mat och fann ett ställe där en tant gav oss onda ögat (hon ville nog inte att vi skulle sitta så nära henne) så vi skyndade oss därifrån och hittade istället mysiga Kaffeestube, grillad lax och Herr Grusenick. Och då det är ljusfest i stan så njöt vi av det på tillbakavägen. Och sen blir det att njuta av dj roger, den polske gatumusikanten som vi hittade på Alexanderplatz. Ja, inte i fysisk form utan i cd-form ;)

SÖNDAG (Berlin-Hallsberg)

Väckning 05.00, frukost 06.00 och fick inte ner mycket, men tillräckligt för att kunna stå på benen. Lämnade mitt opersonliga rum med halvgenomskinliga glas mellan dusch och sovdel (och vad är vitsen med det?) och en toa/duschdörr som inte gick att stänga, när dörren användes till toan åkte den upp en bit. Och jag som hatar att ha öppen dörr efter att ha gjort tvåan, eller att ha dörren öppen när jag ska äta...urk! Som tur var stank det inte dass!!!

Rapport från bussen: Gårdagens promenerande blev ca 5 h i 12,2 km och med fötter som pinnade iväg 22.500 steg. Inte konstigt att benen var stumma och ryggen knappast gick att räta ut på morgonen. Jag är definitivt inne i kärring-stadiet, tidigare hade dessa promenader inte varit någon match för mig.

Nötning av asfalt mil efter mil, timme efter timme och 2 1/2 h senare var vi framme vid färjeövergången Rostock-Gedser. Enligt Kent var det dags att flyga över...Okej!?! Skulle han sätta oss i en katapult och skjuta över oss? Nej, så var det ju inte! Vi fick åka färjan Berlin över :) Och när jag ändå tjatar om Berlin så kollade vi filmen "Alone in Berlin" genom Danmark. Nazi-tiden! Rekommendation: SE DEN!!! Gammel-färjan över till Svedala och sen full fräs mot Ljungby, Stoppet och något i magen. Mos på bricka med sötsenap, och sen iväg igen artonhundra!

Hej då Arne i Brahehus och hej igen Chaffis-Kent och fortsatt färd i natten och med smått ont i halsen. Tror jag har dragit på mig Berlin-bassilusken. Och så hej då för denna gång, men snart igen så...

SPIONCENTRUM
Teufelsberg, Djävulsberget, är en kulle som når 120 meter över havsnivån, en konstgjord kulle byggd av bombade hus. Begravt under är det som återstår i form av resterna av det ursprungliga, en planerad nazistisk militärskola utformad av Albert Speer, Hitlers chefsarkitekt.

Uppe på toppen hittar man avlyssningscentrat som användes under kalla kriget av amerikaner och britter för att spionera på Östtyskland. Ett spioncenter som inte direkt var diskret då de höga globformade byggnaderna kunde ses på långt håll där uppe på toppen av Djävulsberget, ett berg som var beläget i brittiska sektorn.

1992 övergavs centret, 1994 användes Teufelsberg för flygkontroll av civila flyg med denna verksamhet fortgick inte under så lång tid. 1996 såldes det ut till arkitekt-utvecklarna Hartmut Gruhl och Hanfried Schütte vilka planerade att bygga exklusiva lägenheter, hotell, restauranger och ett spionmuseum. Av detta blev inget då projektet övergavs p.g.a. för höga kostnader. En man, Shalmon Abraham, började hyra det 2011 och började ta inträde till området. Han bjöd in gatukonstnärer för att dekorera väggarna, men för Abraham handlade det enbart om pengarna, han drog in pengar, men betalade inte hyran enligt Hanfried Schüttes son Marvin. Kanske såg Marvin sin chans att själv tjäna pengar på att bjuda in ännu fler gatukonstnärer och dra ännu fler betalande.

Senaste uppdateringen kring Teufelsberg var 2015 och turerna kring detta spioncenter lär fortsätta. Av den information som jag har fått så ska inkomsten från inträdet gå till hemlösa, men vad vet jag!