kiatokmoster.blogg.se

Mitt liv!

Balkan på nio dagar

Kategori: Allmänt

Det blev inte mycket sömn under natten, 1½ h, innan parentisar skjutsade mig till Hallsberg där chaffisen Urban tog oss till Arlanda och lämnade oss ensamma. Första gången på Arlanda och första gången flyg och det gick superbra. Trots novis var det några som hängde efter mig så att de skulle hamna rätt...de skulle bara veta :)

Mellanlandning i Belgrad och sen äntligen Dubrovnik. Bortåt 30 grader och Kroatien visade sig från sin bästa sida, så även Neptun 4-star Hotel. Åh, vilket rum, och vilken utsikt från min balkong...havet och underbar natur! Blev en liten kort guidning av Lasses son Patrik i närområdet, och sen egentid.

Jag köpte på mig lite ätbart och skippade middagsbuffén, hade ju ätit en smaklös kyckling på flyget. Jag måste verkligen ha varit hungrig då jag tyckte att den smakade jättegott :D En liten lugn stros tillbaks till hotellet och sen blev det balkonghäng med sol, läsning och ätbart. Muck i hjärnan efter för lite sömn och blev en tidig kväll!

Vaknade tidigt och intog Mediterraneos frukostbuffé...och vilken buffé, det här gillar jag :D Blev sen lite tid att strosa i och runt hotellet för utforskning och klick med kameran. Och blev förälskad i våran hotellkatt :)

Mot Hercegovina med Dragov-chaffis, en historisk Patrik och storslagen natur. Gränspassagen Neum, och efter brinnande bussar och ostron- & musselodlingar så tog vi fikastopp = shopping och fota-fult. Iväg igen till nästa carina (=tull) och Dragov förhandlade med gränspolisen om 50 prickfria svenskar. Och det lyckades!

Vinodlingar, lämnar-havet-för-inlandet, mandarindistrikt! Och vi hade mandarinstund i bussen! Roddträning och tavernor med ål och grodor innan sista gränskontrollen där alla pass kontrollerades. Denna del av Hercegovina startades på den 2 mil långa (korta) motorvägen mitt ute i ingemansland och som inte leder någon vart. Öde spökväg! Tito och åsnor, och här blir naturen tristare och husen nedgångna, och mitt i allt fult en liten fin turkisk by.

25 grader i Mostar där folk nästan bor i gravarna, och på väg över frontlinjen Boom Boom (chaffisens beskrivning) tog vi oss en 3-rätters på restaurang. Sen en guidad tur i Gamla stan innan vi blev lössläppta. För lite tid...alldeles för lite tid! Sen tillbaks genom delar av Hercegovina, Kroatien, Hercegovina och slutligen rullade vi in i ett regnigt Dubrovnik.

Vilken natt...fick mina fingertoppar på vänster hand avhuggna!!!

Upp tidigt för frukost innan jag intog inomhuspoolen för en halvtimmes simning. Chillade sen med Mötley Crüe och The Dirt, men den är för vulgär för min smak så jag bjuder in Slash istället ;)

Fri dag och gav mig ut på jakt efter Gamla Stan, 1½ timmes promenadväg, men gav upp efter en timme då min rygg värkte och det började ploppa upp blåsor på fötterna. Men nu har jag promenerat runt lite i själva Dubrovnik, hotellet ligger en bit utanför. Självklart gick jag lite vilse på vägen hem så det vara bara att lägga på 30 minuter. Men 2½-timmes morgonpromenad är inte fy skam :D

Gick och handlade min lunch och intog den på min balkong innan lite siesta. Vaknade av regn och åska. Resten av dagen blev vila och kurerande av fotblåsor inför morgondagen som är full-späckad av aktiviteter.

De tre Elaphite-öarna Kolocep, Sipan och Lopud! Vilken underbar härlig dag...10.00-20.30 non-stop! Så ut på böljan den blå och första strandhugget blev Kolocep en timme, andra Sipan en timme och tredje Lopud två timmar. Strosade runt och njöt av ö-byarna, så pittoreskt mysigt! Och så fisk-lunch på båten :D

På Lopud fick vi mer tid och jag tog mitt första saltbad, superhett och ett svalkande bad var bara för gott. Hade kunnat legat och skvalpat hur länge som helst, men jag var ju tvungen att utforska också. Lugn i själen fick jag i den Botaniska Trädgården och hade kunnat tillbringat timmar bara där. Sen bar det iväg igen, båtresan till öarna var lugn, på bort-vägen gick vågorna höga och vi fick en smärre berg- & dalbanetur ute till havs (okej, det kanske var en liten överdrift).

Vid Gamla Stan släppte vi av halva sällskapet och jag struntar i promenad dit, har nu checkat in den delen från båten. Gamla städer har jag sett förr, likaså att trängas med turister har jag också upplevt. (en liten tanke-parentes) Vi andra fortsatte sjövägen och kollade in Titos semester-paradis, en tråkig 60-talsvilla, innan vi steg iland på Mlini där ett långkok på gris, lamm och kalv väntade. Men först ett litet glas grappa som steg direkt upp i hjärnan.

Och när jag trodde att dagen inte kunde bli bättre så väntade en förflyttning till annat hotell. Wow, wow, wow...en svit på Royal Princess. Snacka om lyxkänsla :D

Tog mig en sovmorgon och sen en lååång frukost på min lååånga balkong. I solen! La mig sen och solade och blev mer än svettig vilket ledde till en promenad till Copacabana Beach och ett dopp i Adriatiska havet och sen ännu mera solande innan jag gick hem och intog en enkel lunch på min lååånga balkong. I solen! Sen Slash-time! Och somnade givetvis i solstolen till vågornas skvalpande sövande ljud och den rofyllda vyn av segelbåtar ute på havet. Just nu lever jag i Paradiset :D

Dagen idag blev världens chill-dag och vilade mig redo för morgondagens strapatser...

Började dagen med att få reda på att min svit kostar 6000:-/natten. Och frukosten kändes ännu godare!

Svarta berget nästa...4,5 mil till gränsen, storslagen natur, de fem byarna Dubrovniks Riviera, H&M (men var är IKEA?), cypresser, gränsstation och passkoll inne i bussen, några kilometer i ingenstans, carina och så är vi inne i Montenegro. Nedgånget och fulvackert, och här säger man zigenare utan att skämmas, och många av dessa jobbar med att sopa gatorna (något för Sverige att ta efter?). Ryssarnas semesterland, bad på sommaren och skidåkning på vintern, små byar och blå himmel. Strp, smaka på det bya-namnet :)

Två timmar och så var vi framme i Kotor, en italiensk-inspirerad stad. Några timmar på detta lilla pittoreska ställe, guidad tur i Gamla Stan och sen lite tid för lösspring innan det var dags att ge oss 1000 meter upp med buss för att nå lunchen...slinger-vägar och här har de rallytävlingar. Jisses!!! Och inombords hade jag en skräckblandad förtjusningskänsla på den smala vägen inklusive möten. Njegusi, och tyvärr bara en snabb-lunch i bergen, men hade tid att passa p.g.a. vägarbete.

Cetinje, den gamla huvudstaden, och där hade vi kunnat släppa av gubbjävlarna som bara klagade och pratade föraktfullt om Montenegrianer. Bye bye liksom!!! Man spottar inte på de folk man besöker och deras länder :( Men åh, vad jag skulle ha velat vandrat runt på Cetinjes gator! Det enda vi gjorde var att besöka kung Nicolas palats där vi fick en guidad tur, en fin historielektion med suverän guide :)

Budva, men vinkade först till Albanien på vägen dit :D Ryska pengar som inte finns (i systemet) hamnar bl.a. i Budva som semesterboenden, och staden växer. En timme här och en timme som hade kunnat skippats då jag var övermättad och trött och bara orkade hänga på en parkbänk efter en liten snabb promenad. En superbra dag, men skönt att komma hem till sängen :)

Tuppade av efter gårdagens utflykt med oborstade tänder och ögonen inne. Och sov som död! Mobilen på väckning och tidig frukost...en stor sådan. Balkongen och Slash i väntan på att teknik-killarna skulle bli färdiga med den årliga kontrollen inklusive service. Och till slut var väntan över och knallade mig till Copacabana Beach för vågflyt och fläskstek...mmm :) Sen lite shopping innan balkonglunchen och la mig sen och stekte mig lite till. Och om någon hade behövt fylla på sina saltdepåer hade de kunnat slicka mina ben som var stripiga efter havssaltsbadet, även min bikini hade fått extra ränder. Somnade i solstolen och vaknade svettig. Så vad göra då? Saltvattenbada :D När jag kom ner till stranden dök ett glatt gäng tyska killar upp och hade lite svensexa för sig...dagens underhållning :D

Lässtund och sen chipskväll framför tv:n!

Frukost, och sen lästid innan packningen. Ut ur rummet 11.00, bussen hämtade upp 12.30. Satt ute och mös med ett gäng andra ur gruppen. Sen till flyget för att köa, vänta, köa, vänta...det här är inte kul :( Slummer på flyget en timma och sen köa, vänta, köa, vänta...

Serbien! Kommer in i värsta nedgångna delen av Belgrad, stadsdelen Zlatnik, och det är här vi ska bo. Foto-objekt i massor och jag som redan hade tagit alldeles för många foton. Bodde på Hotel Zlatnik som inte alls var nedgånget utan ett myshotell! Och efter en kort foto-runda intogs middagen. Och vilken 3-rätters: inbakad paprika med ostboll, kyckling med klyftpotatis och bananbakelse!!! Mega-portioner! Bra och trevlig personal, men långsamma ;) Prata-bort-tid i lobbyn innan sänggående!

Upp tidigt för frukost och sen en foto-runda som inte blev så kul då jag sprang på en liten kattunge som låg ensam i gräset och pep. Ville smuggla med den hem! Sprang också på en död katt och några lösspringande hundar. Denna del av resan smärtar mig :(

3-timmarstripp i stan med våran guide Maja som är en energisk muntergök och helt suverän :D Och ett litet urval av timmarna och hennes mundiarré på tur genom den vita staden...
...åkte förbi hotell, bostadshus m.m. som hade bombats av NATO i slutet av 90-talet "enbart för att Big Brother skulle visa vem som bestämde, de t.o.m. lyckades bomba kinesiska ambassaden av misstag." Amerikanska  ambassaden fick lov att ha igenmurade fönster p.g.a. rädslan från hatet utifrån. Än idag är amerikanerna inte så populära milt sagt...
...ABBA är stora, tätt följt av Olof Palme, och i Broadway-kvarteret har det satsats bl.a. på Mamma Mia...
...stadsborna väntar och väntar och väntar på T-bana, på vardagarna är trafiken en total katastrof...
...Nya Belgrad, Gamla Belgrad och staden börjar nu ta form...
...och gamla gubbar spelar schack i parkerna...
...och pappor med barnvagnar är sällsynt, men jag såg en. Däremot en del män med barn utan hjul noterade jag...
...in i Belgrads grädda, och i detta land kan man inte bli rik utan politiska kontakter, och alla politiker är korrupta...
...folk är inte så religiösa utan det handlar mer om traditioner och tryggheten gemenskapen innebär...
...varje år avlider ca 100 000 pers, bara ca 70 000 föds...
...all övertidsarbete är skattefritt...
...avhopp vid Katedralen och fick bevittna ett ortodox dop och världens äckligaste toaletter, det här är den intellektuella delen av stan, en stad som består av 17 stadsdelar...
...IKEA kommer att startas upp här...
...vid vissa övergångsställen har de ett smart system då sekunderna som är kvar till rött eller grönt visas...
...affärsområdet till gamla delen av Belgrad och här avhopp vid parken, och efter en 45 minuters guidad bensträckare rullade vi iväg igen, mot hotellet och sista lunchen som även idag var en 3-rätters: köttsoppa, kåldolmar med mos och en sur körsbärsdessert. Mätt i magen totalt :)

Sen var det bara att kissa av sig och iväg igen, denna gång mot flygplatsen för att strö iväg timmar på ingenting. Air Serbia tog oss tillbaks till Arlanda, och Urban satt återigen bakom ratten på bussen som tog oss hem. Runt midnatt var denna resa slut!

EXTRAS
  • Vem sitter i Air Serbias motorer och skrattar och försöker såga sig ut?
  • Neptun har den bästa personalen :)
  • Dubrovnikaner är som folk är mest, men akta er när de hamnar bakom ratten!
  • Mostar; krigshärjat, nedgånget, fattigt, tiggande barn, herrelösa hundar...tid för eftertanke!
  • När vi åkte upp i bergen kom det en tok på cykel...uppför!!!
  • Royal Princess har den bästa personalen :)
  • Vattnet i kranarna är konstigt, luktar starkt av bassäng och lägger sig som en hinna på kroppen.
  • Tito bott på Neptun då och då...
  • Hotel Zlatnik har den bästa personalen :)

Beach Kroatia, v 16

Kategori: Allmänt

Kan väl inte säga att så mycket har hänt på denna rätt så långa tid, det är ändå fyra månader det rör sig om. Som mest handlar det om midjan där fyra cm har försvunnit. Mitt problemområde magen har bara släppt ifrån sig två cm av fett.

Men det här handlar enbart om ett delmål av många, Etapp 1 är nu avslutad, Etapp 2 inleds imorgon och avslutas till nyår. Med en friskare armbåge och ett liv med mindre jobb = mer egentid och mindre kroppslig stress, så hoppas jag på en möjlighet till hårdare träning och en kropp som inte krampaktigt håller kvar sitt fett.

• 30 min promenad x 2

resten, IMS)

Beach Kroatia, v 15

Kategori: Allmänt

Ytterligare en vecka har gått och det har varit en bra röra-på-sig-vecka, vilket känns i kroppen då jag har träningsvärk från topp till tå. Och även knoppen känner av det i form av total må-bra :D Stress-nivån är nästan nere på null, precis som det ska vara!

• 1 h morgonpromenad
  • Styrka, helkropp
  • Pilates Weight Ball Workout
  • Ballet Workout
  • Latin Aerobic Workout
  • Styrka, armar

Och precis som det ska vara så äter jag när jag är hungrig, och matdelen har denna vecka varit tillfredsställande, men jag kan bli bättre på att äta mindre och oftare. Frukt och grönsaker finns det också något som heter och borde prova det lite oftare :D

En vecka kvar av denna första Etapp, men sen kommer det en fortsättning då jag inte har tänkt att lägga benen i vädret riktigt än ;D

(Fitness & Aerobics nr 4-5, 1999
Fotograf: Stefan Segolsson, IMS, Stefan Segolsson)

Beach Kroatia, v 14

Kategori: Allmänt

Jag knep ihop mina ögon, stängde mina öron och slutade nästan andas...Trots det har min hals börjat kännas svullen. NEJ, tänkte jag först, inte sjukdom. Men sen slog det mig att just nu är ett perfekt tillfälle att dra på sig en massa bassilusker med allt vad det innebär. Bättre att vara krasslig nu än om några veckor då jag säger hej till Kroatien.

Tre kilo lättare och här kan man prata om att det INTE går undan, men vá fan, jag lever och mår gott. Och tjusningen med att bli gammal är just den avslappnade attityden både till livet och till fettvalkarna :D Men är inte riktigt nöjd med att rumpan och benen släpper ifrån sig fett medans magen krampaktigt håller kvar det. Varför? Kroppen blir ju inte symmetrisk utan mer som ett verk av Picasso!!!

• Powerstyrka, armar
  • Magisar
  • Styrka, biceps
  • 1 h promenad
  • 30 min promenad x 2

(Fitness & Aerobics nr 3, 1999
Foto: Stefan Segolsson & Magnus "boxning" Ragnvid)